BOTER-KAAS-EIEREN
- en meer-op-een-rij - |
|
|
(Tic-Tac-Toe in Amerika, Noughts and Crosses in Engeland, Eck-Meck-Steck in
Duitsland)
HIER kun je het spel zelf eerst spelen
Een betere naam zou natuurlijk zijn 3-op-een -rij. Het spel is nogal flauw,
want het wordt altijd gelijkspel.
Voor de beginspeler zijn er (vanwege de symmetrie) maar drie mogelijke
posities, namelijk:
SITUATIE 1
Twee mogelijkheden:
SITUATIE 2
Vijf mogelijkheden:
SITUATIE 3
Vijf mogelijkheden:
Ofwel: Met twee goede spelers wordt het altijd gelijk spel!
Een nogal saai spel dus. Tijd voor een variant....
Als elke speler zélf mag weten of hij een kruisje of een
nulletje zet!
Dan kan de eerste speler altijd winnen door het centrale veld te bezetten.
Dan zijn er eigenlijk maar twee varianten, al naar gelang speler 2 een
middenveld of een hoekveld kiest:
In deze beide optimale speelwijzen wint speler 1.
Dat roept wel meteen om de volgende variant natuurlijk:
Omgekeerd spelen!
Degene die nu het eerst 3 op een rij heeft verliest!
Speler 1 kan nu gelijk spel forceren. Vreemd genoeg is dat door wéér te
beginnen in het midden.
Daar zet hij een willekeurig symbool neer.
Als hij daarna symmetrisch ten opzichte van het centrum speelt en steeds een
ander symbool neerzet dan zijn tegenstander wordt het gelijkspel.
Alweer nogal saai dus.
Daarom gauw over naar het logische vervolg: Hoe is het met
"4-op-een-rij" of "5-op-een-rij" , of .......?
VIER-OP-EEN-RIJ
Bij vier op een rij geldt hetzelfde: ook daar kan speler twee altijd gelijk
spel maken. Het bewijs daarvan is te zien door negen velden van het 4x4 bord te
markeren:
Wil je op dit veld een rij van vier maken dan zijn er drie mogelijkheden:
1. |
De rij heeft drie velden in het gemarkeerde gedeelte. Dat kan
speler 2 tegenhouden, dat hebben we al bij drie-op-een-rij gezien. |
|
|
2. |
De rij minder dan drie velden in het gemarkeerde gedeelte. Er zijn
twee mogelijkheden:
a. De rij loopt helemaal in de rand
b. De rij loopt van rechtsboven naar linksonder.
Beide varianten zijn door speler 2 makkelijk te pareren: Als speler 1
het veld rechtsboven of linksonder markeert, ga je uit van variant 2b en
markeer je direct het andere veld rechtsboven of linksonder. Mocht
speler 1 daarna nog een veld buiten het gemarkeerde deel kiezen, dan kun
je variant 2a alsnog blokkeren door een ander veld uit dezelfde
rij/kolom te kiezen. (neemt hij linksboven dan kies je één van beiden
en hebt daarna nog steeds kans om te blokkeren mocht het de andere
worden). |
|
|
3. |
Het wordt de diagonaal van rechtsboven naar linksonder. |
Omdat beide varianten door speler 2 zijn tegen te houden kan speler 1 niet
4-op-een-rij krijgen
Leuker is om vier-op-een-rij
driedimensionaal zelf te spelen.
VIJF - OP - EEN - RIJ
Op dezelfde manier als bij 4-op-een-rij kun je met inductie eenvoudig
bewijzen dat k-op een rij ook door speler 2 altijd gelijk spel te maken
is.
Het kan ook op een leuke andere manier bewezen worden. Neem 5-op-een rij en nummer de
velden als hieronder.
Er zijn twaalf rijen van vijf te maken op dit bord, en ze hebben de nummers
hieronder
1 - 2 - 3
- 4 - 5
6 - 7 - 8 - 9
-10
11-12-13-14-15
16-17-18-19-20
21-22-23-24-25
1 - 6 -11-16-21
2 - 7 -12-17-22
3 - 8 -13-18-23
4 - 9 -14-19-24
5-10 -15-20-25
1 - 7 -13-19-25
5 - 9 -13-17-21 |
Nu gaan we uit elke rij twee getallen aanwijzen en dat proberen we zo te doen
dat in totaal elk getal maar één keer wordt aangewezen. Dat kan door de rode
getallen in de tabel hierboven te nemen. Dat geeft dus 12 paren getallen. Zodra
speler 1 één getal markeert neemt speler 2 gewoon het bijbehorende getal!
Deze tactiek zorgt er zeker voor dat geen één van de twaalf rijen compleet kan
worden voor speler 1.
Bij meer-op-een-rij rijst er echter de vraag: is er altijd een
serie verschillende rode getallen te vinden?
Het antwoord daarop is duidelijk: JA!
Het bewijs daarvan maakt gebruik van de stelling van Hall:
Stel je hebt een collectie An van n
verzamelingen: An = {V1,V2,V3,...,Vn}
Is het dan mogelijk om uit elke verzameling een verschillend element te
kiezen (een vertegenwoordiger)?
Zo'n verzameling van vertegenwoordigers heet een SDR = System of Distinct
Representatives
De stelling van Hall luidt:
Er is een SDR te maken van An |
|
|
|
Elke
collectie van k deelverzamelingen uit An bevat minstens k
elementen |
|
Deze stelling heet ook wel de "huwelijksstelling". Waarom dat zo is
en een bewijs ervan staat
hier.
Bij n - op - een - rij hebben we te maken met verzamelingen
van n elementen. Verder weten we zeker dat een element in hoogstens 3
verzamelingen voorkomt, immers door elk hokje lopen hoogstens 3 rijen
(horizontaal, verticaal en eventueel diagonaal).
Beschouw nu k verzamelingen uit deze collectie. Dan staan er n•k
elementen achter elkaar, maar er zitten eventueel nog dubbelen tussen. Laten we
het ongunstigste geval bekijken: met zoveel mogelijk dubbelen.
Als elk element er drie keer in zou staan, zijn er nog n•k/3
verschillenden over, en omdat n > 5 is n/3 >
5/3 >
1 dus is n•k/3 > k
Daarmee is bewezen dat er in het ongunstigste geval nog steeds meer dan k
verschillende elementen in de collectie zijn, dus dat de huwelijksvoorwaarde
geldt, dus dat er een SDR bestaat.
Maak zo'n SDR en haal vervolgens al deze elementen uit de verzamelingen V. Dan
houden we verzamelingen van elk n -1 elementen over (immers uit elke
oorspronkelijke is er precies 1 weggehaald).
Volgens eenzelfde redenering staan er dan in een collectie van k
verzamelingen daaruit in totaal (n-1)•k elementen waar nog
dubbelen bij kunnen staan. Elk element staat in hoogstens 3 verzamelingen, dus
er zijn in het ongunstigste geval (n - 1)•k/3
verschillende elementen over. Weer geldt dat, omdat n > 5, (n-1)/3
> 4/3 > 1 dus weer is aan de huwelijksvoorwaarde voldaan, dus weer is een
SDR te vinden.
De twee te vinden SDR's vormen samen de gevraagde serie tweetallen waarmee n-op-een-rij
nooit door speler 1 gewonnen kan worden. Speler 2 kan altijd gelijk spel
forceren.
|
|
Boter Kaas en Eieren
verdekt opgesteld. |
|
|
Haal uit een kaartspel de kaarten
A,2,3,4,5,6,7,8,9.
De Aas telt voor 1.
Leg deze kaarten open op tafel en speel het volgende spel:
Om de beurt gaan wij een kaart pakken en wie na drie kaarten precies 15
punten heeft verzameld heeft gewonnen.
Heb je het door???
Zie jij intussen als echte expert dat we gewoon boter kaas en eieren
zitten te spelen?
NEE????
Misschien helpt het dan als we de kaarten zó neerleggen: |
|
|
|
|
|
JAWEL!
Hier ligt een tovervierkant! De som van alle rijen en alle kolommen
en beide diagonalen is 15.
Dus wie het eerst 3-op-een-rij heeft, heeft samen 15 punten verzameld.
Gewoon Boter-Kaas en Eieren dus! |
|
|
Toch nog een raadsel! |
|
|
|
Oké, ik geef het toe; ik kan het niet
laten, het is een verslaving.
Hier toch nog maar een raadseltje over boter-kaas-eieren.
Twee goede spelers hebben op een gegeven moment de volgende stand
bereikt:
De simpele vraag is: Wie gaat er winnen? |
|
|
Oplossing |
|
|
|
Het lijkt erop alsof deze vraagt niet te
beantwoorden is, omdat je niet weet wie er aan de beurt is.
Maar dat is niet zo. Stel dat "Kruisje" aan de beurt is. Dan
heeft dus "Nulletje" het laatste teken gezet.
Laten we terugreizen in de tijd.
Hoe zag de stand er vóór dat laatste kruisje uit?
Er zijn drie mogelijkheden:
De eerste en tweede zijn onmogelijk, want als "Nulletje"
een goede speler was, dan had hij in figuur 1 wel direct gewonnen en in
figuur 2 wel rechtsonder geblokkeerd.
De vorige stand moet dus zeker de derde van de drie zijn geweest.
Laten we weer een stapje terugnemen in de tijd.....
Vanaf de eerste stand hierboven zijn er weer drie mogelijke vorige
standen (met "kruisje" aan de beurt):
In alle gevallen had "Kruisje" iets anders gedaan
(namelijk gewonnen).
Kortom: kruisje is niet aan de beurt (ha; een bewijs uit het
ongerijmde).
Dus nulletje is nu aan de beurt (ga op de zelfde manier maar na dat er
nu wél een mogelijk spelverloop is).
Dus Nulletje gaat ook winnen door nu rechtsboven een rij te maken.
|
|
|
|